Idrottsspecifik träning – Maximera prestationen i din idrott

Jag brinner för idrott och har spelat fotboll i hela mitt liv, men även testat på ett många andra idrotter. Jag har i många år jobbat med idrottare och klubbar inom olika idrotter och de senaste två åren med Thailändska ungdomslandslagen i fotboll. Jag är väldigt intresserad av hur både individuella idrottare och lagidrottare utvecklas och håller sig skadefria på bästa sätt. Jag har i mina år som tränare funnit bra metoder som ger idrottaren en stabil grund att utvecklas ifrån. Fokus läggs mycket på en skadeförebyggande träning, att stärka upp i de faktiska rörelsemönster där idrottaren är i sitt idrottsutövande. 

Att träna idrottare ställer oftast helt andra krav på rörelseanalys och kunskap om biomekanik än vad klassisk styrketräning kräver. Varje idrott har sin specifika kravprofil vad gäller biomotoriska variabler som balans, flexibilitet, styrka, stabilitet, uthållighet, snabbhet, explosivitet, timing, koordination, mm. Det gör att träningen ser annorlunda ut för t.ex. en fotbollsspelare, en triatlet och en tennisspelare.

Jag skräddarsyr alltid ett upplägg specifikt för individen för att steg för steg bygga upp de svaga länkarna och förbättra styrkorna.

I idrottspecifik träning är målet med träningen först och främst att bygga en stabil grund för att du ska hålla dig skadefri och kunna maximera prestationen i din idrott!  

Tjänster

  • Individuellt träningsupplägg för lagidrottare.
  • Individuellt träningsupplägg för individuella idrottare.
  • Träningsrådgivning och träningsupplägg för lagidrotter.
  • Rehabilitering efter skada.
  • Utbildning inom idrottsspecifik träning och träningsupplägg för barn & ungdomsledare.
  • Football Performance Summer Camp för ungdomar.

Kontakta mig på peter@psfitness.se så kan jag berätta mer vad jag kan göra för dig och/eller ditt lag.